Friday, January 23, 2015

@DUBAI 2015 Part 2... PENCARI ABAYA'S DUBAI....

@DUBAI 2015 Part 2... PENCARI ABAYA'S DUBAI....


Sebelah hotel kami ni ada disediakan kereta untuk disewa....
kalau berminat bolehlah cuba2 pandu....kalau nak merasa...
 
Hari tu mai tak bergambar di siang hari belatar belakang Burj Khalifah....
pagi ni tak minum di hotel... kami mai minum ditepi kolam/tasik bersebelahan sini...
 
Sementara tunggu makanan... nilah view dari meja kami....
 
Lepas minum pagi kami round dalam Dubai Mall...
jalan2 ke kawasan yang belum pi hari tu....
Dubai bukan lah kota membeli belah.... semua barang mahal...
simpan duit boleh pi Europe untuk membeli belah....
kami pi Galaries Lafayette @Dubai Mall... sebab tu boleh cakap...
barang dia lebih mahal dari kat Paris dan barang2 dia terhad...

Masih dalam Dubai Mall...

Sebelum memulakan perjalanan mencari Abaya....
kita makan dulu... tambah tenaga...
 
Naif Souk
Pencarian Abaya bermula....
sinilah tempat tujuan kami...@Naif Souk... dekat Deira.. kawasan ni besar...
sebelum ni pernah mai kawasan ni sekali...
tapi sebelah.. Textile.. Spice... Gold souk..  
sepanjang jalan kedai2 saja... terutama kedai2 Abaya... 
dari Dubai Mall kami naik teksi saja... sebab nak cepat..
ada satu tempat lagi kena pi... takut tak sempat
terlalu banyak sangat kedai Abaya.. kiri kanan..depan.... 
tak tau yang mana satu nak masuk...
kami memilih kedai2 yang dalam @ Naif souk ni... masuk kedai.. keluar kedai...
macam2 jumpa... macam2 ada... tapi fokus kali ni adalah Abaya...
 

Mungkin dah rezeki dia... akhirnya kami jumpalah satu kedai...
tokeh dia sendiri layan... orang Iran...tapi pekerja dia india... adalah 5/6 orang...
 dah 20 tahun berniaga disini...
baru balik buat haji tahun ni... kami tumpanglah tengok gambar2 dia....
dia kata Dubai tak macam dulu2... barang2 murah... la.. mahal2...
 
Ni tokeh dia.....
 
Biar saya cerita bab Abaya ni... apa yang saya tahulah... kalau ada  silap/kurang maaflah.. sekurang2 dapat sikit pengetahuan.... Dubai bukanlah pengeluar Abaya... kebanyakan Abaya yang dah siap @readymade adalah dari China.... depa guna Dubai design....
sebab kain2 kebanyakan dari sana... tenaga kerja murah...
tetapi Dubai adalah tempatnya kalau kita nak tempah Abaya...
dia boleh siap dalam 2/3 hari bergantung pada corak yang kita mau...
Jenis fabric.... Lexus,Crepe @Internet,Nida,Jersey,Poly Crepe,Satin,
Chiffon, Polyester, salona...dll
Tapi yang paling popular sekarang adalah...Nida..(Nidha)
sebenarnya harga Abaya ni bergantung pada jenis fabricnya... berat atau ringan...
juga jenis sulaman2nya... dan batu2 permata tiruan yang digunakan....
depa kata batu2 kat Malaysia lagi best....
jadi boleh beli.. kat sini... balik Malaysia..kasi up sikit....

Untuk pengetahuan... yang ni Saudi Mari.....
Saya cerita sikit.... kalau harga dia kurang dari AED 100...
maknanya Abaya tu dari China...
sebab depa beli cara borong dan jual disini...
sapa2 yang pi Mekah atau Madinah pasti tahu kualiti dia macam mana...
ingat lagi 40/50 riyal dah dapat sepasang Abaya... 
tu dulu la mungkin dah sekitar 70/80 agaknya..
sebab kalau jenis kain yang baik pasti mahal... mesti harganya 100 keatas....
cecah 2/3 ratus....

Yang ni Dubai mari....
kalau di sini...@ Dubai...
biasanya dalam kedai.. dia gantung semua baju yang dia ada...
apa yang dia gantung... itu saja yang dia ada...
size tak kisah sebab dia boleh betulkan ikut kehendak kita...
yang untungnya kalau kedai yang bagus.. satu baju satu design saja...
maknanya kalau kita beli baju tu... kita sorang saja ada design tu...
tak ada keduanya... bangga tak..
 

Yang ni pun Dubai mari... tuan tanah Kadawung punya...
Biasa2nya kedai macam ni dia tak jual Abaya dari China tu...
semua baju yang dia pamirkan depa design sendiri...
batu2 atau tenunan2 tu depa jahit sendiri...
kalau nak gah sikit kalau kita ada design sendiri...

Semua kedai2 yang kami masuk...
tak ada jual Abaya dari China....
Harganya kalau AED 100 lebih..
macam Iwan dangdut kata... 'yang sedang2 saja'
Yang cantik2nya AED 200 keatas....
yang Terbaiknya AED 300 lebih....
jadi pikir2lah berapa harga2 Abaya2 ni.....

Nasihat saya sebelum beli tengok dulu kualiti jahitannya...
walaupun kita suka design dia....
Abaya2 ni semua kalau masu butik dekat Mall...
tak mampu beli rasanya....

Yang ni pun dari Dubai juga....
semua ni hasil2 tangkapan tempoh hari....


Yang ni spesial sikit... Oman mari... kedai jahit tepi rumah...
sekitar kediaman kami @al hail... ada 5/6 kedai buat Abaya....
ni antara kedai yang terbaik jahitannya...
mungkin ianya lebih murah dari Dubai....
macam saya kata... ini satu2 design yang ada...
jadi anda adalah satu2 pemilik yang ada design ni...hahaaa bangganya...

Kalau Abaya2 dah masuk sini...
kita boleh tengok sajalah...

 
Tamat sudah perjalanan mencari Abaya Dubai.... @ Naif Souk
dari situ kami ambil Metro dan tukar naik teksi... untuk ke distinasi terakhir...
@ Festival City Dubai Mall... kami makan2 saja disini....
sebenarnya tujuan utama adalah nak ke sini...
Batu Keras Dubai.... dah jadi hobi baru rasanya....
pakai tidak juga....
@Batu Keras Cafe @ Dubai....

Buat sesaorang yang teristimewa...
 
Lepas minum pagi esoknya sebelum balik......
lawak..... pagi ni kami pi minum kat Hotel sebelah
ok juga... dia punya restoran tingkat 45... cantik view dia....
satu lagi lift dia canggih juga.... kena book floor mana kita nak pi...
book semasa kat luar lift.. bila masuk dah tak ada butang nak tekan2..
maaf lupa bawa kemera... sebab seawalnya ingat nak minum kat bawah ja....

Lepas minum ambil Metro hala @Jeber Ali...
kami nak pi naik Tram Dubai @ Marina..
baru buka bulan November hari tu...
bila kata tram mestilah lalu atas jalan rayakan....
 

Ni laluan dia... ada 2 laluan saja....
ni kawasan2 elit2 gitu....
 

 kawasan Marina...  kawasan elit....
kapal parking tepi rumah.... 
 
 


dah tram lalu sini...
kami singgah @Marina Mall... tertarik akan benda ni...
betul2 kat pintu masuk Toilet lelaki....
rasa2 orang2 sini ada banyak bau... boleh test dulu...
pakailah banyak mana pun boleh... hari2 pun boleh...hahaaa
tak ada pula yang cilok...
nak beli masuk duit kat mesin... tekan mana mau...




Satu lagi..... ingat mula2 depa makan Shushi...
bila mai dekat2 tengok2 rupanya Cup Cake bergerak2...
macam kat kedai Shushi tu....
 
Benda baru cantiklah....
 kena sentuh kad masa naik dan turun...

kawasan elit.. lapanglah sikit...

tumpang berselfie....

Laluan utara dan arah dari selatan...
dia satu hala saja...

 
 
 Sekianlah cerita kami kali ini... insyaallah jumpa dilain hari...
ampun maaf dari kami...
 
 
 

 

 

 

 
 
 
 
 
 



3 comments:

MURNI SANTI said...

SAYA MENYAMBUT ANDA SEMUA DI HALAMAN INI
INI CERITAKU

Saya MURNI SANTI, Seorang wanita, ibu, saudara perempuan dan teman dari (Bekasi), Indonesia, saya adalah REAL ESTATE MANAGER dan saya telah mengalami banyak tekanan keuangan akhir-akhir ini, tidak ada yang mau meminjam kami uang untuk menyelesaikan proyek komersial kami yang telah dibangun beberapa bulan sekarang. Saya telah ditipu oleh beberapa perusahaan peminjaman palsu yang mengklaim sejumlah besar uang dari saya tanpa kami tidak menerima pinjaman.

Saya frustrasi, suami saya mencoba yang terbaik dan membantu, saya akan bunuh diri karena rasa sakit itu, itu terlalu berat untuk ditanggung dan saya kehilangan semua harapan, sampai saya diperkenalkan dengan SEMUA PINJAMAN HIBAH GLOBAL sebuah perusahaan pinjaman yang disponsori oleh bank dunia itu sendiri.

Saya memutuskan untuk mengajukan pinjaman dan memang menghubungi perusahaan, petugas bagian pinjaman mereka yang benar-benar memberi saya harapan dan mengatakan kepada saya untuk tidak khawatir perusahaan akan meminjamkan uang kepada saya, bahkan ketika jumlah yang saya butuhkan sangat besar, dan semua yang bisa saya berikan kepada mereka persyaratan yang merupakan beberapa informasi pribadi, yang saya lakukan.

Saya menjalani semua proses, mereka berjanji untuk meminjamkan uang yang saya minta setelah mengonfirmasi bahwa saya memenuhi syarat untuk pinjaman, saya diminta untuk menunggu, yang sangat mengejutkan saya adalah pinjaman masuk ke akun saya dan saya mengkonfirmasinya .. Perusahaan kembali secara finansial dan keluarga saya baik-baik saja, ini membuat hidup saya lebih baik, saya bersyukur kepada Allah dan kepada SEMUA PINJAMAN HIBAH GLOBAL
GMAIL ..... allglobalgrantloan@gmail.com

UNTUK MENGHUBUNGI KU
NAMA Perusahaan: SEMUA PINJAMAN HIBAH GLOBAL EMAIL Perusahaan: allglobalgrantloan@gmail.com
Whatsapp Perusahaan: +1(301)971-4445
Nama Saya: MURNI SANTI
Email Saya: murnisanti55@gmail.com

FRADESY RIRITIA said...

Hai semua

Nama saya FRADESY RIRITIA, saya berasal dari indonesia, saya ingin menggunakan media ini untuk memberitahu anda semua kebenaran, setiap orang yang anda lihat pada catatan mereka di blog dan laman web ini adalah pencuri (SCAMMERS), saya telah menjadi mangsa cerita mereka dan mereka telah merosakkan hidup saya.
Saya tidak berada di sini untuk memberitahu anda kisah bagaimana saya ditipu dan bagaimana saya kehilangan banyak wang kepada mereka.

Saya di sini untuk memberitahu anda SYARIKAT PINJAMAN sebenar dan sahajalah yang ALLAH hantar untuk mengubah hidup saya, mereka adalah SEMUA PINJAMAN GRANT GLOBAL, mereka adalah satu-satunya syarikat pinjaman tulen yang diiktiraf dan dibiayai oleh WORLD BANK.

Mereka adalah satu-satunya syarikat pinjaman tulen, mereka mempunyai syarat dan syarat pinjaman yang cukup besar, untuk menutup semua pinjaman mereka adalah berpatutan dan cepat dilupuskan tidak seperti syarikat palsu lain yang anda lihat di sini dalam talian yang akan mengambil wang anda tanpa mengeluarkan pinjaman anda,
Tolong jangan tertipu oleh saksi yang mempunyai nombor dan whatsapp indonesia, mereka semua penipu, bagaimana syarikat individu boleh memberi pinjaman ?, itu harus menjadi pertanyaan pertama anda.

Rakan-rakan saya di Asia, saya mohon agar anda mendengarkan saya ketika saya bersumpah kepada anda dengan nama Allah, bahawa saya mengatakan kepada anda semua kebenaran, Syarikat ALL GLOBAL GRANT LOAN, satu-satunya syarikat yang boleh dipercayai dan mereka akan memastikan anda menerima pinjaman anda setelah anda menyelesaikan proses pinjaman seperti yang diperlukan.
Mengapa anda tidak menjadi antara berita baik ini dengan menghubungi mereka segera jika anda SANGAT MENARIK untuk meninggalkan perjuangan kewangan anda dan meningkatkan tahap kehidupan anda, berikut adalah EMAIL allglobalgrantloan@gmail.com.

Anda bebas menghubungi saya di EMAIL fradesyriritia12@gmail.com saya untuk maklumat lebih lanjut, saya dengan senang hati akan mendengar anda berkongsi kisah kebahagiaan anda sendiri.
Terima kasih semua, dan semoga ALLAH memberkati SEMUA PINJAMAN PEMBERIAN GLOBAL kerana memberi saya kegembiraan baru ini.

NAMA Syarikat: SEMUA PINJAMAN GRANT GLOBAL
EMAIL Syarikat:allglobalgrantloan@gmail.com
Whatsapp Syarikat: +1 (301) 971-4445
E-mel Saya: fradesyriritia12@gmail.com

AHAMAD FAUDZI ABD said...

Hai semua

Nama saya Ahamad Faudzi Abd dari MALAYSIA. Saya mengalami trauma kewangan kerana saya ditipu dan ditipu oleh banyak syarikat pinjaman dalam talian dan saya fikir bahawa tidak ada yang baik yang boleh keluar dari transaksi dalam talian tetapi semua keraguan saya segera ditenangkan dan hilang ketika rakan saya memperkenalkan saya pada mulanya kepada syarikat ALL GLOBAL PEMBERIAN PINJAMAN, saya fikir ia masih menjadi permainan penipu yang sama, tetapi rakan saya meyakinkan saya, dan saya juga melihat kesaksian orang lain, saya terpaksa memaksa diri untuk mengikuti semua proses, yang paling mengejutkan setelah memenuhi semua syarat, saya mendapat pinjaman RM 5.000.000 di akaun bank MUAMALAT saya Semasa saya dimaklumkan di telefon saya, saya tidak pernah mempercayainya, nampaknya saya bergegas ke bank untuk memastikan bahawa ia benar dan nyata, dan pinjaman itu ada di sana akaun, saya menariknya tanpa komplikasi dan melaburkannya dalam perniagaan saya Venture.

Sekiranya anda mahukan pinjaman hari ini untuk perniagaan dan memulakan kehidupan, syarikat, dan kontrak besar, sila hubungi SEMUA PINJAMAN PEMBERIAN GLOBAL di e-mel mereka di bawah.
E-mel ............. allglobalgrantloan@gmail.com

Dan jika anda mahukan maklumat yang tepat dari saya, maka anda boleh menghubungi saya melalui e-mel peribadi saya (aahamadfaudziabdlatif5@gmail.com)

Saya adalah PEMANDU Lori biasa, tetapi sekarang saya memiliki Lori dan saya menjadi penyokong besar, saya memberi jaminan kepada anda semua bahawa anda akan mendapat pinjaman anda dari SYARIKAT yang baik ini.

SYARIKAT: SEMUA PINJAMAN PEMBERIAN PEMBERIAN GLOBAL
E-mel: allglobalgrantloan@gmail.com
Tel ............. +1(301)971-4445
e_mail .......... [aahamadfaudziabdlatif5@gmail.com]