Thursday, January 23, 2014

MOHON VISA KE OMAN

Al salam... sepatutnya..post ni yg keluar dulu..
Sebelum ini tak banyak blog2 yang bercerita bagaimana nak ke Oman.. terutama dari malaysia.. ada 2/3 blog yang bercerita bila dah berada di Oman.. dan ada yang bercerita bila singgah di Oman..
Ini kali pertama bermusafir bersaorangan... nabi pernah berpesan.. kalau bermusafir sebaiknya biarlah bertiga.. kalau kita melancong ikut agensi semuanya tak perlu difikirkan.. tapi kuranglah sedikit pengalaman.. kalau kita urus semua kita rasa nikmat nya melancong.. bermusafir..

Sebelum bertolak.. beberapa perkara utama perlu ada.. selain duit.. dimana nak tinggal.. naik flight mana.. kena visa.. atau tidak...
Ke Oman.. hotel boleh tahan harga dia.. banyak flight ke Muscat Oman.. kalau direct dari KL.. cuma Oman Air yang ada.. kalau transit banyak...(insyaallah satu hari nak naik transit flight)
Ini rupa visa masuk ke Oman.. boleh mohon 10 hari. 1 bulan atau 3 bulan..tapi kena bayarlah.. 1 bulan rm 200.. summit hari ni.. Iinsyaallah besok siap..
Berurusan di kaunter ni saja bila nak mohon visa ke Oman.. kita boleh juga memohon visa ketika sampai di Airport Muscat. Oman.. Alamatnya di malaysia..kalau dalam blog2 lama dinyatakan di jalan langgak golf off jalan tun razak.. tapi sebenar nya dialamat.. No. 17, Jalan Kedondong Off Jalan Ampang, Kuala Lumpur.
Dah ada visa bolehlah beli tiket flight.. Online..banyak flight ke Oman.. direct maupun transit.. boleh juga beli tiket dulu tapi takut ada masaalah visa.. terima kasih pada en Rosli Amsar.. kerana menemukan Mawar Travel.. buat tempahan awal..tq....boleh lah berkemas untuk berangkat... moga catatan ini sedikit sebanyak dapat memberi info..
Insyaallaah dah boleh mengemas untuk berangkat..

No comments: