Sunday, May 11, 2014

ISTERIKU JURURAWAT@MIDWIFE

 
 
 
SELAMAT HARI JURURAWAT.....
12 Mei Setiap tahun...
 
JURURAWAT mungkin dianggap kerjaya biasa yang tiada istimewanya. Sebab itu ada yang tidak menghargai atau menyedari kehadiran mereka sehinggalah salah seorang daripada orang yang kita sayang terlantar di hospital dan memerlukan jagaan rapi setiap ketika. Masa itu barulah kita sedar betapa mulianya mereka yang bergelar jururawat.
 
Mungkin ada yang akan berkata, sudah menjadi tanggungjawab mereka untuk merawat pesakit atau mereka dibayar untuk melakukan tugas-tugas tersebut, Namun realitinya tidak semua daripada kita sanggup melakukannya. Siapa yang sanggup bergelumang dengan nanah dan darah setiap hari. Terpaksa membersihkan najis serta luka pesakit yang ada diantaranya telah reput dan berbau busuk. Tetapi mereka yang bergelar jururawat rela mengetepikan semua itu.

kerjaya sebagai jururawat memerlukan pengorbanan yang begitu tinggi, mereka bukan sahaja bertanggungjawab menjaga pesakit malah perlu memberi layanan yang baik sehingga pesakit benar-benar sembuh.
Kesabaran menghadapi pelbagai ragam dan kerenah pesakit pada setiap hari bekerja adalah satu cabaran yang perlu ditangani di samping berperanan menangani kecemasan dalam semua keadaan yang membahayakan nyawa pesakit.
 
Peranan mereka bukan sekadar membantu doktor sebaliknya perlu melaksanakan kelancaran tugas merawat dan menjalankan prosedur klinikal dengan penuh profesional.
Tidak keterlaluan jika jururawat dikatakan berperanan dalam memastikan kelancaran tugasan doktor dan boleh dianggap sebagai tulang belakang kejayaan sesuatu operasi perubatan.
 
Bahkan kerjaya ini.. yang digelar juga bidadari suci .......
 

 
Dua nyawa perlu dijaga.. ibu dan anak..
 

Moga allah jua yang membalas keringat yang di korbankan...

 

No comments: