Thursday, May 15, 2014

SELAMAT HARI GURU

SELAMAT HARI GURU....
 
.. tiada apa yang mampu membalasnya.. pada allah jua kami berserah...
 
As salam.. moga semua berada dalam sehat2.. dan sentiasa dibawah taufiq dan hidayah allah.. terutama semua tenaga pengajar.. moga segala usaha diberkati allah..
 
"Segala puji bagi Allah, pujian mereka yang bersyukur. Semoga shalawat dan salam tetap terlimpah atas Muhammad SAW yang di utus sebagai rahmat atas seluruh alam, begitu pula terhadap keluarga dan para shahabat beliau serta mereka yang mendapat petunjuk dari beliau dan mengamalkan petunjuk beliau hingga hari akhir nanti "
 
Sempena memperingati hari guru ni.. kesempatan di ambil bagi memuliakan/mengenangkan guru mengaji al quran di kampong semasa zaman sekolah.. alhamdulillah dengan izinnya dapat mengkhatam al quran dengan beliau..
 

“Dari Anas RA ia berkata: Rasulullah SAW bersabda: Muliakanlah orang yang telah memberikan pelajaran kepadamu”. (H.R. Abu Hasan Al-Mawardi)
 
Dulu zaman saya.. tak ada sekolah agama sebelah petang.. jadi orang tua hantar pi mengaji al quran dengan sorang guru.. @tok gurulah.. " Tok Chah". seingat saya masa tu pun ianya ibu tunggal.. biasanya lepas zohor kami pi lah belajar.. tak jauhpun kampong seberang saja.. orang kata 'sepelaung saja'... menyusuri batas2 bendang..
 
Kampong cuma diseberang sawah padi...
 
Pembelajaran agama semasa dulu lain.. tiada yuran ditetapkan.. seikhlas/kemampuan keluarga nak bayar berapa.. bila sampai rumah Tok Guru bukan terus belajar mengaji.. di suruhnya menyapu sekeling rumah dulu.. atau angkat air.. ada ketika tolong mengisar tepong..  bila dewasa baru tahu kenapa disuruhnya membuat kerja2 begitu sebelum mula mengaji.. sayang tiada gambar nya untuk ditatap bersama... kini beliau sudah tiada.. moga rohnya ditempatkan bersama2 para shuhada'.. moga segala ilmu yang dicurahkan pada anak2 muridnya.. dibalas baik oleh allah...amin.
 
"BENIH YANG BAIK JATUH DI LAUT MENJADI PULAU...
JATUH DI BUMI MENJADI GUNUNG"
 


@ Pak Su
 
Seorang anak lelaki aruah yang mengikut jejak ibunya.. yang sentiasa membantunya mengajar kami zaman sekolah2 dulu... Hj Khamarudin Ahmad yang kami panggil "Pak Su" sekarang beliau telah membuka/mengetuai sebuah Sekolah Agama di Alor Setar. Kedah. Moga allah sentiasa memberkatinya... 

Saudara Mohd Fakhrul Radhi Khamarudin
 
Mungkin ada yang mengenali wajah di atas.. inilah cucu pada Tok Guru saya.. semasa kecilnya berkesempatan belajar dengan neneknya.. 'Kemana tumpahnya kuah kalau tak kenasi'.. beliau adalah Juara Akademi Al Quran 3 @tv9. moga kejayaan beliau dapat menyambung perjuangan neneknya.. amin. 
 
" TERIMA KASIH ALAHYAHARMAH @TOK CHAH DAN @ PAK SU.. MOGA SEGALA  APA YANG DI AJAR.. ALLAH JUA MEMBALASNYA HINGGA KEAKHIR HAYAT.. TERIMA KASIH JUGA... KERANA ILMU YANG DI BERI MENJADIKAN AKU SEORANG ISLAM YANG BERIMAN.. INSYAALLAH "
 

No comments: