Saturday, May 3, 2014

SEHARI 24 JAM

As salam.. moga semuanya berada dalam sehat hendaknya.. ada orang bertanya.. bila isteri pi kerja.. hang buat apa.. tak jemuke... tambahan dah bersara... banyak masa kat rumah..

Sebenarnya.. jika diteliti.. tak cukup masa dibuatnya...

Saya ceritakan sedikit sebanyak aktiviti setiap hari dalam 24 jam.. bukan untuk menunjuk jauh sekali untuk riak.. jika baik jadikan lah ikutan tauladan.. jika sebaliknya jadikan sempadan... sesunguhnya yang baik itu dari allah.. yang jelik itu dari kelemahan saya jua..

Bukannya mudah untuk ambil keputusan untuk bercuti dan terus bersara.. ada orang lepas bersara.. lagi ligat dengan projek2nya.. lain orang lain caranya.. moga segala usaha kita diberkati allah..Bagi saya inilah projeknya.. bagi menuju usia ke 60 siri..

Dulu masa kerja... hari2 pikir kerja.. nak sampai pejabat sebelum 8.. jalan sesak... siang sebok.. malam pun sebok dengan kerja sambilan lukis pelan.... hidup di bandaraya... semua duit.. nak pi tandas pun kena bayar...

Alhamdulillah.. sejak Januari 2014.. dah mula bercuti tanpa gaji selama 7 bulan dan terus bersara bermula ogos 2014..(sebab nak option kena bagi notis setahun..) Terima kasih tak terhingga kepada Isteri.. kedua anak2 yang memberi sokongan... moga segala usaha diberkati allah... cuma pesan saya... rancang dan bersiap sedia sebelum ambil tindakan nak berhenti kerja... atau option awal... terutama tentang keewangan.... kalau kail panjang sejengkal.. jangan lautan dalam nak diduga...
 
 Firman Allah SWT.:

 “Dan pada sebahagian malam hari bersolat Tahajjudlah kamu sebagai suatu ibadat tambahan bagimu; Mudah-mudahan Tuhan-mu mengangkat kamu ke tempat yang terpuji.”
(Surah Isra’; ayat 79)

 Solat sunat Tasbih ini telah diajarkan oleh Rasulullah SAW kepada Saidina Abbas bin Muththalib. Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam bersabda:  “Jika kamu mampu solat tasbih setiap hari, maka lakukanlah. Jika tidak mampu, maka lakukanlah setiap hari Jumaat atau sebulan sekali atau setahun sekali atau seumur hidup sekali .“  ( HR. A bu Daud dan Ibnu Majah )
 
 
Solat Sunat Witir merupakan sunat muakkad yang amat penting dan digalakkan melakukannya. Rasulullah Sallallahu Alaihi Wasallam sentiasa melakukan solat Witir dan solat sunat Fajar, baik ketika Baginda bermukim ataupun ketika bermusafir.
 
 
Ada riwayat yang mengatakan bahawa Rasulullah Sallallahu Alaihi Wasallam tidak pernah meninggalkan Solat Witir walaupun sekali. Sabda Rasullulah Sallallahu Alaihi Wasallam dari Abu Hurairah:  “Sesiapa yang tidak berwitir, maka bukanlah dia termasuk golongan kami.”  (Diriwayatkan oleh Ahmad dan Abu Daud)

 
Kita mulakan dengan awal pagi.... pesan guru saya.. bangunlah awal pagi.. sekurang2nya 1.. 2  jam sebelum subuh.. mandi sebelum subuh.. (depa kata boleh awet muda) solat malam sikit.. tahajjut sikit.. taubat sikit.. hajat sikit.. tasbih sikit.. akhir dengan solat witir 3 rakaat... sebelum sembahyang subuh.. tok guru kata solat berjamaah adalah utama... ada 2 pilihan.. pi sembahyang dimasjid.. atau di rumah jadi Iman.. sampai bila kita nak jadi makmum saja.. Kalau dulu masa kerja tak terbuat benda ni semua.. saya tabik hormat pada yg kuat melakukannya diketika waktu masih berkerja.. (biarlah sedikit tetapi berterusan.. janganlah harini buat.. besok tidak ) saya tak terbuat.. malam dah tidor lewat nak siapkan drawing.. awal pagi sekitar jam 5 dah nak bangun.. nak urus anak pi sekolah.. siap nak pi kerja...  melainkan kita tidor siang kat office besok.. tu yang tak mau.. salah guna waktu pejabat..



Balik semula.. lepas subuh.. biasanya bacalah 1..2.. muka surat al quran dengan terjemahannya.. dulu masa kerja mana ada masa nak buat.. nak kejar pi office takut jam.. kekadang ada juga buat.. tapi boleh kira dalam sebulan... tapi inilah masanya.. bila dah masa kita yang mengaturnya... bila rajin lebih sikit.. jadikan amalan sekurang2nya 2 muka surat setiap hari tanpa terlepas... alhamdulillah setakat ini.. kekadang terasa berdosa bila tak membaca al quran... ambil peluang dengan i quran mengepos tafsir2 quran yang dibaca dalam muka FB.. moga usaha saya mendapat sedikit kerbekatannya.. saya pasti ada yang membacanya di muka FB saya.. moga kita mendapat keberkatanya..
 


Biasanya lepas subuh.. membaca surat khabar Utusan Malaysia yang dilangan melalui online yang sama bentuknya seperti hard copy sebernar.. dapat lagi mengikuti perkembangan di tanah air.. saya tak baca berita2 dari portal2 sosial yang banyak dilaman2 web.. sesunguhnya bila kita berada diluar.. kita tahu betapa hebatnya negara kita... 

Dah habis membaca baru fikir nak sarapan apa.. kalau dulu hobi bermain golf.. sejak 2005 saya dah gantong..bag.. kawan2 kata saya main golf 19 lubang.. alhamdulillah hobi sekarang adalah memasak.. habislah blog2 masak di google.. terima kasihlah pada penulis2 blog yang sudi menyiarkan macam2 menu resipi.. sebut saja semua ada.. moga allah memberkati mereka semua.. insyaallah 1 hari saya juga akan menulis menu yang saya masak sendiri..
 
antara menu "lamb shank berempah"


Kalau bulan 1 hari tu.. lepas sarapan boleh jalan2 "morning walk".. tapi la musim panas.. aktiviti tukar ke sebelah malam..

Sekitar jam 9.00 pagi dan 10.00 adalah waktu yang sesuai untuk solat Dhuha.. ketika bekerja dahulu ada juga melakukanya..  tapi tiada ketekunan... harini buat besok tidak.. tambahan rasa bersalah ketika itu adalah waktu bekerja.. suka atau tidak.. akuilah bahawa menjadi kesalahan menyalah guna waktu kerja.. maka inilah masanya yang tenang untuk melakukannya.. 2 rakaat..4 sehingga 12....

Nabi Muhammad SAW  bersabda: “Wahai anak Adam! Janganlah sekali-kali kamu malas mengerjakan empat rakaat solat Dhuha, maka akan aku cukupkan keperluanmu sehingga waktu petang.”   (HR Al-Hakim dan At-Tabrani)


 
Sementara nak tunggu masak t'hari.. jika ada masa lagi.. kalau tidak lepas dhuhor... mendengar ceramah.. pengajian baca kitab melalui u-tube.. banyak ustad2 yang popular.. antaranya Ustad Kazim Elias.. Ustad Ismail Kamus.. Ustad Harun Din.. Ustad Dato Najmuddin.. Ustad Don.. Ustad Badli Shah.. ramai lagi ustad2 baik yang boleh di ikuti... atau lihat tv live dari mekah atau live ke masjid nabi di madinah.. sekurang2nya terubat kerinduan menziarahi ke dua2 rumah allah tu...


Sebelum Dzuhor.. atau selepasnya..  boleh lah tidor sekejap.. ambil sunah nabi.. 'Qailullah'..

Sabda Rasullah s.a.w "Lakukanlah Qailulah, kerana sesungguhnya syaitan itu tidak berani Qailullah" (Riwayat ai-Tabrani)







 
Kalau waktu kerja dah pasti kita tiada masa untuk melakukannya.. jika buat juga pastilah kita mencuri masa waktu kerja... susah nak jawab nanti.. didunia ni boleh la bagi macam2 alasan..

Kebiasaannya.. lepas asar tengok tv live dari mekah atau live ke masjid nabi di madinah.. atau tengok u-tube.. pengajian ugama baca kitab...  banyak ustad2 yang popular.. antaranya Ustad Kazim Elias.. Ustad Ismail Kamus.. Ustad Harun Din.. Ustad Dato Najmuddin.. Ustad Don.. Ustad Badli Shah..

Pandangan terkini di masjidilharam
 
 
 MALAM: Kebiasaannya kalau kat negara Arab ni.. malam baru hidup.. kalau pada siangnya tak sempat jalan2 ambil angin sekeliling taman....  kami lakukannya pada sebelah malam..  setiap minggu sekali atau dua kami keluar ke shoping komplek untuk menambah stok seminggu atau jalan2 tengok tingkap atau tukar2 selera makan kat luar..
 
 
Kebiasaannya sekitar jam 11.00 bersiap masuk tidur.. maka bermulalah pusingan hidup.. buat 24 jam dalam hidup ini.. marilah sama2 kita berdoa moga allah mengampunkan dosa2 kita..  buat kedua orang tua.. dosa anak2 kita.. keluarga2 kita.. kawan2 kita.. jua tak lupa jiran2 kita.. amin.. sebelum terlelap kebiasaannya kita terbayang bahawa banyak lagi yang perlu di pelajari..
 
 
 


  
 
 
 

No comments: