Monday, July 23, 2012

Massalama dan ramadan kareem

Rasulullah saw berkata diakhir2 zaman orang ke Mekah dengan berbagai niat, antaranya....1. Ingin mendapat nama.2. Kerana permiagaan.3. Untuk berehat atau menghilangkan kerunsingan.4. Semata2 kena allah.5. Kerana kerinduan pada kaabah.

"Sesunguhnya niat yang utama adalah kerana allah "

Pergi mengerjakan umrah bukan lah pergi main2 untuk melancong.

Alhamdulillah, buat sekian kalinya di jemput menjadi tetamu allah, berlebih2 lagi kali ini dibulan Ramadan , ini lah kali pertama dibulan Ramadan, insyaallah, orang tua saya pernah berpesan bertepatan dengan kata guru saya... bila kita melawat orang nak ke Mekah kita ucapkan "Syukur pada allah kerana dapat menjadi tetamu allah dan saya doakan moga mendapat "haji yang mabrur atau umrah yang diterima" sampaikan salam saya kepada baginda rasulullah saw dengan ucapan...assalammualaikum dan meminta doakan kami, moga kami juga dijemput menjadi tetamunya " dan bila kita menyambutnya pulang maka berpeloklah moga kita mendapat keberkatannya... mungkin ada yang beranggapan nak pergi umrah atau haji tak perlulah diheboh2kan, memang tak salah tapi kalau dimaklumkan insyaallah banyak yang akan mendoakan pemergian kita. apa2 pun terpulanglah pada diri sendiri, "moga allah sentiasa melindungi dan merahmati mereka.

Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda, فَإِذَا كَانَ رَمَضَانُ اعْتَمِرِى فِيهِ فَإِنَّ عُمْرَةً فِى رَمَضَانَ حَجَّةٌ “Jika Ramadhan tiba, berumrahlah saat itu karena umrah Ramadhan senilai dengan haji.” (HR. Bukhari dan Muslim )"

"Di kesempatan ini saya dan isteri memohon ampun dan maaf bagi segala kesalahan baik perbuatan, tulisan mahupun pertuturan pada semua, dimana insyaallah kami akan berangkat mengerjakan Umrah dalam bulan ramadhan ini ia itu pada hari khamis 26/7/2012, insyaallah "

No comments: