Thursday, June 21, 2012

SIFAT SOLAT RASULULLAH (RUKUN) 4). MEMBACA SURAH AL-FATIHAH

RUKUN 4: MEMBACA SURAH AL-FATIHAH

SURAH AL-FATIHAH WAJIB DIBACA DALAM SETIAP RAKAAT DAN PADA SEMUA JENIS SOLAT, SAMA ADA SOLAT JEMAAH ATAU SENDIRIAAN.

Begitu juga wajib dibaca dalam solat yang bacaannya perlahan atau kuat (solat asar(perlahan) atau subuh (kuat))

Nabi SAW bersabda : Maksudnya ”Tidak sah solat sesiapa yang tidak membaca al-fatihah” riwayat al-Bukhari dan Muslim.

Menurut Imam Syafi’i basmalah adalah salah satu ayat al-fatihah dan wajib dibaca.

Syarat2 sah bacaan al-fatihah:

1. Dengar bacaan sendiri:
    Pembaca hendaklah dapat mendengar bacaannya itu, sekiranya dia mempunyai pendengaran
    yang baik. Tidak sah membaca dengan hanya menggerakkan mulut.

2. Tertib:
    Bacaannya hendaklah tertib, iaitu mengikut susunan ayat sebagaimana yang terdapat dalam
    al-quran. Makhraj dan tasydidnya hendaklah dijaga.

3. Syaddah dibaca dengan tepat:
    Semua syaddah dalam al-fatihah hendaklah dibaca dengan tepat. Terdapat 14 tempat
    syaddah dalam surah. Batal solat orang yang tertinggal walau satu syaddah dalam al-fatihah.

14 LOKASI SYADDAH DALAM SURAH AL-FATIHAH

4. Lafaz kalimah tepat:
    Melafazkan setiap kalimahnya dengan betul dan tidak mengubah maknanya.

5. Bacaan terus menerus:
    Dibaca secara terus-manerus tanpa diselangi dengan berhenti yang lama melainkan untuk
    menarik nafas atau batuk. Tidak sah bacaan yang diselangi berhenti yang lama diantara satu
    ayat ke ayat yang lain.

6. Bacaan dalam bahasa arab:
    Hendaklah dibaca dalam bahasa arab, dan tidak sah dengan hanya membaca terjemahannya.

7. Dalam keadaan berdiri:
    Bacaan al-Fatihah ini hendaklah disempurnakan ketika dalam keadaan berdiri, jika mampu.
    Sekiranya dia rukuk ketika bacaannya belum tamat, tidak sah bacaan al-Fatihah tersebut.

8. Wajib dibaca:
    Surah al-Fatihah wajib dibaca dalam setiap rakaat dan pada semua jenis solat, sama ada solat
    berjamaah atau bersendirian. Begitu juga wajib dibaca dalam solat yang bacaannya perlahan
    atau kuat.

A) Mengaminkan bacaan al-Fatihah  adalah Sunat Hai’at
    Disunatkan menyebut lafaz amin selepas membaca al-Fatihah dan diucapkan dengan kuat
    bagi solat yang disunatkan bacaan kuat, begitu juga sebaliknya. Makmum mengucapkannya
    sama dengan imam.
    Al-Bukhari dan Muslim meriwayatkan daripada Abu Hurairah r.a. bahawa Rasulullah SAW bersabda:  
    Maksudnya ” Jika sesiapa berkata ”amin” maka malaikat dilangit juga menyebut ”amin”. Seandainya sebutan
    sesaorang itu bertepatan dengan sebutan malaikat, maka segala dosanya yang lalu diampunkan ”

B) Membaca dengan suara yang kuat di tempat2 tertentu  adalah Sunat Hai’at
     Bacaan yang sunat dibaca dengan suara yang kuat.
     1)  Al-Fatihah – termasuk Basmalah, tetapi tidak disunatkan baca ta’awwuz dengan kuat.
     2)  Surah2 al-Quran – yang dibaca selepas al-Fatihah.
     3)  Mengaminkan bacaan al-Fatihah.
     4)  Membaca Doa Qunut.
Riwayat al-Bukhari dan Muslim daripada al-Barra r.a.: Maksudnya “ Saya mendengar Nabi SAW membaca (surah At-Tin) dalam solat isyak, dan saya tidak pernah mendengar sesiapa mempunyai suara dan bacaan yang lebih baik daripadanya”

C) Membaca dengan perlahan di tempat2 tertentu  adalah Sunat Hai’at
Riwayat al-Bukhari daripada Khabbab r.a. bahawa dia telah ditanya “ Adakah Rasulullah SAW membaca (al-Quran) dalam solat Zuhur dan Asar? ‘ Katanya “Ya”. Kami bertanya lagi “Bagaimana  kamu tahu?” Katanya “Daripada gerakan janggutnya.”

BACAAN WANITA DALAM SOLAT
Sesaorang wanita disunatkan menguatkan bacaannya pada tempat tertentu sekiranya tidak ada lelaki ‘ajnabi’ yang mendengar suaranya. Jika tidak, disunatkan dia membaca perlahan.

HAD NADA BACAAN
PERLAHAN:
Bacaannya sekadar boleh didengarinya sendiri jika perdengarannya baik.
KUAT:
Bacaannya boleh didengari oleh orang yang berhanpirannya.


D) MEMBACA MANA2 SURAH AL-QURAN SELEPAS AL-FATIHAH  adalah Sunat Hai’at

i)   Sunat ini terlaksana dengan sekurang2nya membaca satu surah daripada al-quran walaupun
     pendek atau dengan membaca tiga ayat yang berturut2.
ii)  Ianya disunatkan pada 2 rakaat yang pertama dalam setiap solat dan hanya disunatkan
     kepada imam atau orang yang bersolat bersendirian. Sunat juga bagi makmum yang mana
     imam membaca secara perlahan, atau makmum berada jauh daripada imam dan tidak
     mendengar bacaan.
iii)  Tidak dituntut orang yang masbuk membacanya, kerana memadai baginya sekadar membaca
     surah al-Fatihah. Tidak disunatkan juga makmum yang mendengar bacaan imam, kerana
     bacaan imam itu adalahuntuknya juga. Makruh membaca al-Fatihah bersama dengan imam
     kerana takut tidak sempat membacanya seperti yang sering dilakukan dalam solat Terawih.

Kadar Bacaan
1.  Panjang: Disunatkan membaca surah2 yang panjang pada solat2 Subuh dan Zuhur.
2.  Sederhana: Disunatkan membaca surah2 yang sederhana pada solat Asar dan Isyak.
3.  Pendek:  Disunatkan membaca surah2 yang pendek pada solat Maghrib.

Berdasarkan riwayat daripada Abu Hurairah r.a. bermaksud: ” Saya tidak pernah bersolat dibelakang seorang yang sama solatnya dengan Rasulallah SAW selain daripada dia ini. Kami telah bersolat dibelakangnya, dan dia telah memanjangkan bacaan pada rakaat yang pertama solat Zuhur dan meringankan bacaan pada dua rakaat yang akhir. Dia meringankan bacaan pada solat Asar dan membaca surah2 yang pendek pada solat Maghrib. Dia membaca surah al-Syam dan al-Duha dan yang seumpama dengannya pada solat Insyak. Dan dia membaca dua surah yang panjang pada solat Subuh.”

Anak2 ku semasa kecil dulu masa zaman sekolah abah ada mengajar akan2 bacaan muqadam, moga itu menjadi bukti bahawa sebagai ketua keluarga telah mengajar akan keluarganya membaca al-Quran, buat isteri ku moga segala bacaan dalam solat ketika kita berjemaah menjadi ajaran secara langsung bagi melepaskan diri sebagai tanggungjawab sebagai ketua keluarga.

BARULAH RUKUK SELEPAS INI. Bersambung ke rukun seterusnya....insyaallah.

5 comments:

Anonymous said...

syukran atas pekongsian

MURNI SANTI said...

SAYA MENYAMBUT ANDA SEMUA DI HALAMAN INI
INI CERITAKU

Saya MURNI SANTI, Seorang wanita, ibu, saudara perempuan dan teman dari (Bekasi), Indonesia, saya adalah REAL ESTATE MANAGER dan saya telah mengalami banyak tekanan keuangan akhir-akhir ini, tidak ada yang mau meminjam kami uang untuk menyelesaikan proyek komersial kami yang telah dibangun beberapa bulan sekarang. Saya telah ditipu oleh beberapa perusahaan peminjaman palsu yang mengklaim sejumlah besar uang dari saya tanpa kami tidak menerima pinjaman.

Saya frustrasi, suami saya mencoba yang terbaik dan membantu, saya akan bunuh diri karena rasa sakit itu, itu terlalu berat untuk ditanggung dan saya kehilangan semua harapan, sampai saya diperkenalkan dengan SEMUA PINJAMAN HIBAH GLOBAL sebuah perusahaan pinjaman yang disponsori oleh bank dunia itu sendiri.

Saya memutuskan untuk mengajukan pinjaman dan memang menghubungi perusahaan, petugas bagian pinjaman mereka yang benar-benar memberi saya harapan dan mengatakan kepada saya untuk tidak khawatir perusahaan akan meminjamkan uang kepada saya, bahkan ketika jumlah yang saya butuhkan sangat besar, dan semua yang bisa saya berikan kepada mereka persyaratan yang merupakan beberapa informasi pribadi, yang saya lakukan.

Saya menjalani semua proses, mereka berjanji untuk meminjamkan uang yang saya minta setelah mengonfirmasi bahwa saya memenuhi syarat untuk pinjaman, saya diminta untuk menunggu, yang sangat mengejutkan saya adalah pinjaman masuk ke akun saya dan saya mengkonfirmasinya .. Perusahaan kembali secara finansial dan keluarga saya baik-baik saja, ini membuat hidup saya lebih baik, saya bersyukur kepada Allah dan kepada SEMUA PINJAMAN HIBAH GLOBAL
GMAIL ..... allglobalgrantloan@gmail.com

UNTUK MENGHUBUNGI KU
NAMA Perusahaan: SEMUA PINJAMAN HIBAH GLOBAL EMAIL Perusahaan: allglobalgrantloan@gmail.com
Whatsapp Perusahaan: +1(301)971-4445
Nama Saya: MURNI SANTI
Email Saya: murnisanti55@gmail.com

FRADESY RIRITIA said...

Hai semua

Nama saya FRADESY RIRITIA, saya berasal dari indonesia, saya ingin menggunakan media ini untuk memberitahu anda semua kebenaran, setiap orang yang anda lihat pada catatan mereka di blog dan laman web ini adalah pencuri (SCAMMERS), saya telah menjadi mangsa cerita mereka dan mereka telah merosakkan hidup saya.
Saya tidak berada di sini untuk memberitahu anda kisah bagaimana saya ditipu dan bagaimana saya kehilangan banyak wang kepada mereka.

Saya di sini untuk memberitahu anda SYARIKAT PINJAMAN sebenar dan sahajalah yang ALLAH hantar untuk mengubah hidup saya, mereka adalah SEMUA PINJAMAN GRANT GLOBAL, mereka adalah satu-satunya syarikat pinjaman tulen yang diiktiraf dan dibiayai oleh WORLD BANK.

Mereka adalah satu-satunya syarikat pinjaman tulen, mereka mempunyai syarat dan syarat pinjaman yang cukup besar, untuk menutup semua pinjaman mereka adalah berpatutan dan cepat dilupuskan tidak seperti syarikat palsu lain yang anda lihat di sini dalam talian yang akan mengambil wang anda tanpa mengeluarkan pinjaman anda,
Tolong jangan tertipu oleh saksi yang mempunyai nombor dan whatsapp indonesia, mereka semua penipu, bagaimana syarikat individu boleh memberi pinjaman ?, itu harus menjadi pertanyaan pertama anda.

Rakan-rakan saya di Asia, saya mohon agar anda mendengarkan saya ketika saya bersumpah kepada anda dengan nama Allah, bahawa saya mengatakan kepada anda semua kebenaran, Syarikat ALL GLOBAL GRANT LOAN, satu-satunya syarikat yang boleh dipercayai dan mereka akan memastikan anda menerima pinjaman anda setelah anda menyelesaikan proses pinjaman seperti yang diperlukan.
Mengapa anda tidak menjadi antara berita baik ini dengan menghubungi mereka segera jika anda SANGAT MENARIK untuk meninggalkan perjuangan kewangan anda dan meningkatkan tahap kehidupan anda, berikut adalah EMAIL allglobalgrantloan@gmail.com.

Anda bebas menghubungi saya di EMAIL fradesyriritia12@gmail.com saya untuk maklumat lebih lanjut, saya dengan senang hati akan mendengar anda berkongsi kisah kebahagiaan anda sendiri.
Terima kasih semua, dan semoga ALLAH memberkati SEMUA PINJAMAN PEMBERIAN GLOBAL kerana memberi saya kegembiraan baru ini.

NAMA Syarikat: SEMUA PINJAMAN GRANT GLOBAL
EMAIL Syarikat:allglobalgrantloan@gmail.com
Whatsapp Syarikat: +1 (301) 971-4445
E-mel Saya: fradesyriritia12@gmail.com

AHAMAD FAUDZI ABD said...

Hai semua

Nama saya Ahamad Faudzi Abd dari MALAYSIA. Saya mengalami trauma kewangan kerana saya ditipu dan ditipu oleh banyak syarikat pinjaman dalam talian dan saya fikir bahawa tidak ada yang baik yang boleh keluar dari transaksi dalam talian tetapi semua keraguan saya segera ditenangkan dan hilang ketika rakan saya memperkenalkan saya pada mulanya kepada syarikat ALL GLOBAL PEMBERIAN PINJAMAN, saya fikir ia masih menjadi permainan penipu yang sama, tetapi rakan saya meyakinkan saya, dan saya juga melihat kesaksian orang lain, saya terpaksa memaksa diri untuk mengikuti semua proses, yang paling mengejutkan setelah memenuhi semua syarat, saya mendapat pinjaman RM 5.000.000 di akaun bank MUAMALAT saya Semasa saya dimaklumkan di telefon saya, saya tidak pernah mempercayainya, nampaknya saya bergegas ke bank untuk memastikan bahawa ia benar dan nyata, dan pinjaman itu ada di sana akaun, saya menariknya tanpa komplikasi dan melaburkannya dalam perniagaan saya Venture.

Sekiranya anda mahukan pinjaman hari ini untuk perniagaan dan memulakan kehidupan, syarikat, dan kontrak besar, sila hubungi SEMUA PINJAMAN PEMBERIAN GLOBAL di e-mel mereka di bawah.
E-mel ............. allglobalgrantloan@gmail.com

Dan jika anda mahukan maklumat yang tepat dari saya, maka anda boleh menghubungi saya melalui e-mel peribadi saya (aahamadfaudziabdlatif5@gmail.com)

Saya adalah PEMANDU Lori biasa, tetapi sekarang saya memiliki Lori dan saya menjadi penyokong besar, saya memberi jaminan kepada anda semua bahawa anda akan mendapat pinjaman anda dari SYARIKAT yang baik ini.

SYARIKAT: SEMUA PINJAMAN PEMBERIAN PEMBERIAN GLOBAL
E-mel: allglobalgrantloan@gmail.com
Tel ............. +1(301)971-4445
e_mail .......... [aahamadfaudziabdlatif5@gmail.com]

Asmaul said...

Nama saya Asmaul Khusnuliyah, saya ingin membagikan kesaksian hidup saya yang sebenarnya di sini di platform ini agar semua pencari pinjaman berhati-hati dengan pemberi pinjaman di internet

Setelah beberapa lama mencoba mendapatkan pinjaman dari lembaga keuangan, dan terus ditolak, saya memutuskan untuk mengajukan pinjaman online tetapi saya ditipu dan kehilangan Rp. 12,3 juta untuk seorang pria di Afrika. Saya menjadi sangat putus asa dalam mendapatkan pinjaman, maka saya berdiskusi dengan teman saya Bu Mitu Maria yang kemudian memperkenalkan saya dengan Ibu Helen Wilson, Manajer Kantor Keuangan WEMA, sehingga teman saya meminta saya untuk memproses pinjaman saya dengan Ibu Sarah. Maka saya menghubungi Bu Sarah melalui email: helenwilson719@gmail.com dan juga di WhatsApp: +1-585-326-2165

Saya mengajukan pinjaman sebesar Rp640 juta dengan tingkat bunga 2%, sehingga pinjaman tersebut disetujui dengan mudah tanpa tekanan dan semua persiapan dilakukan dengan transfer kredit, karena tidak memerlukan jaminan dan penjamin untuk pengalihan pinjaman tersebut, Saya diberitahu untuk mendapatkan sertifikat perjanjian lisensi untuk mentransfer kredit saya dan dalam waktu kurang dari 4 jam, uang pinjaman saya dimasukkan ke rekening bank saya.

Saya kira itu bercanda sampai saya menerima telepon dari bank saya bahwa rekening saya sudah dikreditkan Rp640 juta. Saya sangat senang akhirnya ALLAH menjawab doa-doa saya dan Dia telah memberikan saya keinginan hati saya.

Semoga ALLAH memberkati Bu Helen yang telah memberi saya kehidupan yang adil, maka saya berpesan kepada siapapun yang berminat mendapatkan pinjaman untuk menghubungi Bu HELEN WILSON via email: (helenwilson719@gmail.com) dan WhatsApp: +1-585-326-2165 untuk pinjaman Anda

Akhirnya, saya ingin mengucapkan terima kasih kepada Anda semua karena telah meluangkan waktu untuk membaca kesaksian sejati hidup saya tentang kesuksesan saya dan saya berdoa kepada ALLAH untuk melakukan kehendak-Nya dalam hidup Anda. Anda dapat menghubungi saya untuk informasi lebih lanjut melalui email saya: (asmaulkhusnuliyah1@gmail.com)
Salam pembuka